Перець
ГУМОР І САТИРА

Перець 1985 №20 Сторінка 5

(Усмішки)
Перець 1985 №20 Сторінка 5 - Усмішки. КОНСПЕКТ Як відомо, конспектом зветься полегшений рукописний варіант якого-небудь першоджерела (книга, стаття, підручник, посібник для студентів-заочників із дошкільною освітою тощо) або лекцій. Варіант, що, по можливості, зберігає головні думки автора і основні положення оригіналу. Латинське (уже вкотре латинське!) за походженням слово соп ре-с их буквально означає «огляд». Тому конспектуючий повинен, як мінімум, хоч глянути на обраний для конспектування об'єкт. Конспект покажчик не лише рівня вашої поінформованості, але й здатності до мислення. Хоча б і в скромних межах. Це, певною мірою, і юридичний документ: конспект свідчить про те, що ви справді прочитали (і навіть зрозуміли) даний зразок наукової думки або, не без користі для себе і Міністерства вищої освіти, були присутні на лекціях своїх професорів. Втім свідчить не завжди. Педагогічній науці відомі випадки, коли конспект якогось першоджерела сам виступав у ролі першоджерела: його старанно ко- піювали ті, хто не схотів утруднювати себе знайомством з оригіналом. І тоді збентежений і навіть трохи очманілий викладач виявляв, скажімо, у дванадцятьох студентів повну ідентичність мислення й літературного стилю: конспекти їхні були схожі, наче інкубаторські курчата. Абсолютна текстуальна подібність! До орфографічних помилок включно! А відрізнялися лише почерком та прізвищем конспектувальника. Але і це, як кажуть, не межа. Деякі студенти примудряються створити «конспект конспекту», скорочуючи вже раз скорочене (навмання залишаючи, припустимо, лише кожний третій абзац). У такий спосіб солідні монографії, безжально спресовуються до обсягу листа. Та ще й листа до не дуже близького родича. Що ж стосується лекції, то тут є небезпека вдатися до іншої крайності перетворити конспект на стенограму. Зовсім не обов'язково конспектувати лектора дослівно, записуючи навіть ті не зовсім академічні вислови, при допомозі яких він намагався збуди- Юрій ШАНІН ’нииклнклііу 'имАалЯ ти студента, котрий заснув у п'ятому ряду аудиторного амфітеатру. А ось уважним на лекції бажано бути завжди. Бо інакше знайоме й зрозуміле раптом перетвориться на трагікомічну нісенітницю. Приміром, лаконічна характеристика Платона Кречета: «Хірург впевнено тримав свій скальпель», у одного неуважного студента набула такого вигляду: «Хірург упевнено тримав свій скальп». Інколи навіть незначна (на перший погляд) інверсія перестановка слів лектора дає цілком несподіваний ефект. Якось, перевіряючи конспекти своїх слухачів, шановний професор був приголомшений, коли прочитав свої власні слова в такій інтерпретації: «Замолоду я з вдячністю використав багатющий досвід по вивченню кісткового мозку свого наукового керівника». Звичайно, стислість сестра таланту. Але бажана і наявність самого таланту, а не тільки його сестри. В даному разі таланту висловлювати велике в малому. А це ж і є нормальний, доброякісний студентський конспект! СЕМІНАР За своєю популярністю солідний «семінар» (один з видів групових теоретичних занять) успішно конкурує з такими вузівськими термі-нами-аристократами, як «екзамен» та «залік». Але помітно поступається загальним улюбленцям «канікулам» та «стипендії». Між іншим, далеко не всі велемудрі аспіранти (вже не кажучи про жовторотих першокурсників) знають, що латинське слово хеті-пагіит означає «розплідник» і, в свою чергу, походить від іншого латинського терміна хетеп (насін ня, зародок, дитина). Отже, хороший семінар подібний до родючого лану або теплиці, де висіваються, проростають і дають пагінці насіння знань. Та вузівський семінар вигідно відрізняється від сільськогосподарських ланів тим, що посівна тут проводиться цілий рік! І вищезгадане насіння знань дає врожай також будь-якої пори року. Учбового року, само собою. Якість і розміри врожаїв залежать як від сіячів-педагогів, так і від студентського грунту, обов'язкові компоненти якого становлять: високоякісна підготовка, сумлінність та навчальний ентузіазм учнів. А конспекти хороших лекцій та першоджерел можна порівняти з посадковим матеріалом (вже згадане «насіння») та органічними добривами. На кожному семінарі зустрічаються «знавці широкого профілю» (вони ладні відповідати і героїчно дискутувати на будь-яку тему) і «вузькі фахівці». Останні найчастіше готують одне-єдине питання. І будь-яка спроба…


 Copyright © 2021-2025 "Перець - гумор і сатира"